Administration
Chancellor
- Discharges basic administrative duties
- Plans and organizes all administrative activities
- Handles budgetary, staff-related and legal affairs for the entire university
- In charge of change, process and quality management
- Concludes all contracts of major importance

Executive Board's office
- Contact point for all matters relating to the university’s central committees and affairs relating to university administration
- Telephone switchboard including settlement of accounts
- Procurement of office supplies
- Central registrar
IT Support
- System administrator
- Processing of enquiries and fault reports
- General advice relating to IT
Dennis Köster
T 069.80059-138
Schlossgrabengasse
Matthias Keller
T 069.80059-138/139
Schlossgrabengasse
Alfred Berghoff
T 069.80059-138/155
Schloßgrabengasse
e-Mail-Server
Hier finden Sie verschiedene Step-by-Step Anleitungen Rund um den e-Mail-Server.
Zur Anmeldung nutzen Sie bitte Ihren HfG-Account, den Sie auch für das WLAN, BBB etc. benutzen.
Bei weiteren Fragen oder Problemen schreiben Sie uns bitte eine e-Mail an neben stehende Mail-Adresse!
Telefon VoIP-Client
Für Mitarbeitende steht ein VoIP (Voice over IP) Telefon-Client zur Verfügung.
Mit diesem ist es möglich unabhängig von einem fest verbautem Tisch-Telefon Telefonate entgegen zu nehmen und Anrufe zu starten.
Der VoIP-Client ist verfügbar für macOS, Windows, iOS oder Android. Ebenfalls steht auch eine Browser-Version zur Vefügung.
Weitere Details entnehmen Sie bitte dem beiliegenden PDF.
Download
Sophos-AV-Schutz
Der Virenschutz ist für Geräte von HfG-Mitgliedern (Studierende, Lehrende und Mitarbeiter_innen) lizensiert. Der Download des Installationspaketes ist nur in den Hochschulgebäuden möglich:
Mit Beendigung des Studiums oder des Arbeitsverhältnisses, endet auch das Nutzungsrecht der Software.
Bitte beachten Sie, dass der Nutzungsvertrag Ende 2022 ausläuft und das Softwareprodukt vom Hersteller aus abgekündigt wurde. Wir informieren, sobald wir eine Ersatzlösung anbieten können.
TeamViewer-Quick-Support
Im Zuge der Corona-Krise bietet die IT-Abteilung einen externen Support via TeamViewer an. Laden Sie sich hier den TeamViewer-Quick-Support herunter und starten diesen. Die folgend angezeigten Informationen »Ihre ID« und »Passwort« geben Sie dann der IT-Abteilung telefonisch durch, damit der Support-Mitarbeiter auf Ihr System zugreifen kann.
WLAN-Konfiguration
Hier finden Sie Anleitungen für die Konfiguration des Campus-WLAN »HfG-Hotspot«.
Digital Transformation Office
In response to the immensely increased digitalisation requirements at universities, the Digitalisation Officer supports the strategic planning and operational implementation of current and future digitalisation projects at the Hochschule für Gestaltung Offenbach am Main in the areas of research & teaching, administration, basic infrastructure.
-
Daniel Kohl
T +49 (0)69.800 59-154
Schlossgrabengasse
-
Marc Heilmann
T +49 (0)69.800 59-165
Schlossgrabengasse
Digitale Lehrinfrastruktur
-
Benjamin Dittrich
T 609.800 59 320
Schlossgrabengasse
Study Information Center
The Student Information Center includes the Student Secretariat and the International Office. Here you will find information about studying at the HfG and the possibilities of studying abroad.
More
Starting in the winter semester 2020/21, the Human Resources Department will take care of the needs of student assistants, lecturers and guest speakers.
Ute Schulz (Head)
T +49-69-80059-201
Schlossgrabengasse 1, ground floor
Student Secretariat
Eva Goliasch
Student secretary
T 069.80059-201
Schlossgrabengasse 1, ground floor
Andrea Merkel
Student secretary
T 069.80059-201
Schlossgrabengasse 1, ground floor
Counseling for refugee students
Nadja Barthel
Student Coordination
T +49.69.800 59 326/201
Schlossgrabengasse 1, ground floor
International Office
Thao Eder
ERASMUS Coordination
T +49.69.800 59 149
Schlossgrabengasse 1, ground floor
Office hours
Mon, Tue and Thu 10-15:30
Katharina Hantke
Program Coordination
T +49.69.800 59 121
team.internationales@hfg-offenbach.de
Schlossgrabengasse 1, ground floor
Office hours
Mon, Tue and Thu 10-15:30
Büro für Nachhaltigkeit
Sustainability: That means climate justice, solidarity and resource awareness. Above all, it means rethinking - also at the HfG Offenbach.
Universities play a significant role in the transformation to a sustainable society. The Office for Sustainability bundles, coordinates and initiates activities at the university. Suggestions, criticism and hands that help shape the future are welcome.
-
Anna Palm
T +49 (0)69.800 59-188
Schlossgrabengasse
Human Resources department
- Recruitments
- Personnel-related affairs for public servants, employees, workers and student assistants at the university
- Teaching positions and matters relating to teaching staff
- Settlement of travel costs
- Rental affairs (e.g., guest apartments)
- Contracts for work and labour
- Guest lectures
Christine Dertinger (Head)
T +49-69-80059-128
Aurelia Warzecha
T +49-69.80059-170
Yvonne Truber (Travel expense report)
T +49-69.80059-200
Marlit Budis
T 069.80059-191
Hauptgebäude, Raum 24
Yvonne Truber
T +49-69-80059-200
General inquiries
personalabteilung@hfg-offenbach.de
Answering machine +49-69-80059-128
Fax +49-69-80059-129
Main building, room 22
Downloads
- Antrag_auf_mobiles_Arbeiten_Pandemie.docx
- Overtime regulations – print version
- Reduction of overtime – print version
- Overtime regulations – PC version
- Reduction of overtime – PC version
- Application for student assistants with degree
- Antrag_auf_Werkvertrag_freie_Mitarbeit_gesamt_30_06_2022.pdf
- Order number cost centre
- 8_Antrag_auf_Arbeitszeitverteilung.pdf
- Use of staff car
- E-Bike_Nutzungsbedingungen_Antrag.pdf
- Proof of part-time employment
- Application for exemption with VBL (Federal and State Pension Office) for employees in academic positions
- Notification of part-time employment
- Self-disclosure of electronic wage tax deductions (ELStAm) procedure
- Nutzung E-Bike
- Personnel record
- Information for fiscal authorities
- Confirmation of services performed
- Certificate minim. wage law
- 2017_Antrag_Dienstreise_Arial.docx
- 2017_Kostenaufstellung_Auslandsreisen_Arial.docx
- Reisekostenabrechnung_HfG-Stand_01.06.2015.docx
- Reisekostenabrechnung_(ausfüllbar)_HfG-Stand01.06.2015.docx
- 2017_FoBi_Antrag_Arial.docx
- HfG_-_Bewirtungsrichtlinie_2017-04-25.pdf
Studentische Hilfskräfte, Lehraufträge, Gastvorträge
-
Marlit Budis
T +49 (0)69.800 59-191
Main building, room 24
Downloads
- HiWi_Erstvertrag.pdf
- HiWi_Folgevertrag.pdf
- Informationen_für_Lehrbeauftragte_März_2022.pdf
- Lehraufträge_Antrag_auf_Erteilung_05_05_2022.pdf
- Lehraufträge_Datenerfassung_novelliertes_Hochschulgesetz.xlsx
- Gastvortragsabrechnung_2022_04.pdf
- Beschäftigungsverhältnisse_für_Studierende_und_andere_Personen_Merkblatt.pdf
Finance Department
- Financial planning and budget controls
- Administration of third-party funding
- Invoicing by the university and settling of all accounts by the university
- Donations
- Procurement
- Inventory
- Annual financial statements
Joachim Kreiter (Head)
T 069.80059-124
Renate Auth (Procurement, Purchasing)
T 069.80059-126
auth@hfg-offenbach.de
bestellung@hfg-offenbach.de
Monika Kieslich (Financial accounting)
Noriko Falk-Suzuki (Financial accounting, Procurement)
T 069.80059-280
Service hours
Monday to Thursday 9 to 11 a.m.
and by appointment
Facilities Management and Technical Services
- Buildings maintenance
- Planning for smaller conversion projects
- Technical plant: HVAC, compressed air, electricity supplies, lighting for the main lecture hall, telecoms
- Safety and maintenance of such plant
- Disposal of toxic waste
- Security of buildings and land, first aid
- Equipment: elevators, sewage, telephones in remote locations
- Technical equipment, copiers, projectors, ladders, fire extinguishers, sound system, Aula, etc.
- Key issue
- Preparation of teaching and event rooms, event support
- Couriers
- Preparation of the central event space (Aula, Room 101 and the attic of the castle Isenburg) and the corridors and foyers
Michael Langsdorf (Head)
T 069.800 59 -131
Hauptgebäude, Raum 18
Facility Management
Ivan Bolotin
Hakan Cakar
Magnus Endres
Yvonne Ehmes
Jürgen Kaiser
Thorsten Kircher
Francesco De Lisi
T 069.800 59-132
Hauptgebäude, Raum 19
Yvonne Ehmes (Gatekeeper)
T 069.80059-148
Hauptgebäude, Raum 17
Facility Management Geleitsstraße
Matthias Wachtel
Geleitsstraße 103
Cleaning Service
Mirjana Kostadinovic
Susanne Schittek
Key issue
Tuesday, Wednesday and Thursday from 11 to 11:30 a.m.
Qualitätssicherung
Die Referentin für Qualitätssicherung begleitet und unterstützt die kontinuierliche Weiterentwicklung des Studienangebots an der HfG.
Im Fokus stand zuletzt die Einführung der neuen Bachelor- und Masterstudiengänge. Mittelfristig wird es darum gehen, im Zusammenspiel aller Statusgruppen ein kunsthochschuladäquates Konzept zur Sicherung der Qualität in Studium und Lehre zu entwickeln. Hieran Interessierte können sich gerne melden!
Außerdem nimmt Helena Schmedt Rückmeldungen, Anregungen und Verbesserungsvorschläge zu den neuen Studiengängen, zu ihren Ordnungen und Satzungen, sowie zu Prozessen und Strukturen in Studium und Lehre von Studierenden, Lehrenden und Mitarbeitenden gern sammelnd entgegen.
Faculty offices
- The Faculty Offices are the decentral administrative offices for the faculties.
- They act as focal points for all matters relating to the respective faculty’s activities, in particular teaching, projects, events, etc. They help you get in contact with the right person in the faculty or in central administration.
- The Faculty Examinations Committees are responsible for the process of admissions to Vordiplom and Diplom examinations and for registrations for said examinations, and provide information on all examination matters
School of Art
Anja Mainardi-Ploch
(Examination Board)
T 069.800 59-192
mainardi-ploch@hfg-offenbach.de
Yvonne Truber
(Faculty Office)
T 069.80059-200
Christina Wittich
(Examination Board)
T 069.80059-123
N.N. (Admission Exams)
School of Design
Christiane Kühn-Wilkens
(Coordination)
T 069.80059-150
kuehn-wilkens@hfg-offenbach.de
Elvira Werner
(Examination Board and Admission Exams)
T 069.80059-277
Officers
The HfG’s officers support and advice staff and members of the university on a variety of issues.
Office for data protection
Christiane Kühn-Wilkens
T 069.80059-150
Equality Officer
Christa Scheld
T 069.80059-295
Officer for the Severely Disabled
Dr. Susanne Eickemeier
T 069.800 59-103/104
Security Officer
Michael Langsdorf
T 069.80059-131
Staff Council
The Staff Council represents the interests of HfG employees.
Riedel, Friedhart
Anja Bernhadt
Yvonne Truber
Paula Schneider
Michael Langsdorf
Officer for the severely disabled
Officer for the severely disabled
The officer is the focal point for all matters relating to the severely disabled and equal opportunities, such as ensuring that workstations are available for the physically challenged, providing assistance when filing applications to the various public offices, etc. The officer for the severely disabled is elected every four years by the severely disabled members of the teaching and administrative staff and those staff members who come under equal opportunities systems.
Anja Bernhardt
T +49 (0)69.800 59-146
T +49 (0)69.800 59-161
Hauptgebäude, Raum 208b/207a
Safety and protection at work
Please click here for information on work, fire and health protection.
Downloads
Job adverts
This is where you can find adverts for vacant positions at HfG Offenbach. Please contact HR if you have any questions.
Satzungen
Download-Übersicht
Studium, Aufnahme und Immatrikulation
- Allgemeine Bestimmungen 2006 (für Diplom) | Änderung
- Allgemeine Bestimmungen 2022 (für Bachelor/Master) | Englisch
- Prüfungs- und Studienordnung Postgraduiertes Studium
- Aufnahmesatzung BFA und MFA Kunst 2022 | Englisch
- Aufnahmesatzung BA und MA Design 2022 | Englisch
- Immatrikulationssatzung 2023 | Englisch
- Sprachsatzung 2022 | Englisch
Allgemeine Satzungen und Ordnungen
- Grundordnung
- Evaluationsordnung
- Wahlordnung
- Satzung über die Bekanntmachung von Satzungen
- Datenschutzerklärung
- Satzung des Betriebs gewerblicher Art
Gremien und Einrichtungen
- Satzung der Studierendenschaft
- Geschäftsordnung des Hochschulrats
- Satzung Bibliothek
- Satzung IT-Dienste
Personalangelegenheiten
- Berufungsordnung und Berufungsleitfaden
- Anlage Berufungsordnung
- Grundsätze über Verfahren und vergabe von Leistungsbezügen
- Evaluationsordnung Tenure Track
- Grundsatzaufstellung Tenure Track
- Personalentwicklungskonzept
- Bewährung von Professor_innen in Beamtenverhältnis auf Probe
Promotion
Fördermittel
Studien- und Prüfungsordnungen
Downloads
- Wahlordnung_der_Hochschule_für_Gestaltung_Offenbach_am_Main_vom_12._Dezember_2017.pdf
- 3.2_Evaluationsordnung.pdf
- Allgemeine_Promotionsordnung_240621.pdf
- Theoriepromotionsordnung_240621.pdf
- 1.1_Grundordnung.pdf
- Satzung_Vergabe_QSL-Mittel.pdf
- Satzung_der_Studierendenschaft.pdf
- 1.4_Satzung_über_die_Bekanntmachung_von_Satzungen.pdf
- 1.5_Geschäftsordnung_des_Hochschulrats.pdf
- 2.1_Allgemeine_Bestimmungen_für_Prüfungsordnungen.pdf
- Nachteilsausgleich_Homepage.pdf
- 2.7_Studien-_und_Prüfungsordnung.pdf
- 3.3_Satzung_d._Betriebs_gewerblicher_Art.pdf
- 4._Grundsätze_über_Verfahren_u._Vergabe_v._Leistungsbezügen.pdf
- Datenschutzerklärung_HfG_neu.pdf
- Evaluationsordnung_Tenure_Track.pdf
- Satzung_Bibliothek_der_HfG.pdf
- Berufungsordnung_und_Berufungsleitfaden_der_Hochschule_für_Gestaltung_Offenbach_am_Main.pdf
- Anlage_1_zur_Berufungsordnung_der_Hochschule_für_Gestaltung_Offenbach_am_Main.pdf
- Grundsatzaufstellung_Implementierung_des_Karriereweges_Tenure_Track.pdf
- Personalentwicklungskonzept.pdf
- Satzung_IT-Dienste_HfG.pdf
- Aufnahmesatzung_BFA_und_MFA_KUNST_HfG_23.pdf
- Admission_statutes_kunst_HfG.pdf
- Aufnahmesatzung_BA_und_MA_DESIGN_HfG_23.pdf
- Admission_statutes_design_HfG.pdf
- Sprachsatzung_HfG.pdf
- Statutes_of_the_language_skilles_required_for_studying_HfG.pdf
- Immatrikulationssatzung_HfG_23.pdf
- Enrollment_Statutes_HfG.pdf
- 220222_HAB_Satzung.pdf
- Satung_Feststellung_Bewährung_von_Professor_innen_in_einem_Beamtenverhältnis_auf_Probe.pdf
- Studienordnung_allgemeine_Bestimmungen_HfG.pdf