Administration
Chancellor
- Discharges basic administrative duties
- Plans and organizes all administrative activities
- Handles budgetary, staff-related and legal affairs for the entire university
- In charge of change, process and quality management
- Concludes all contracts of major importance
Executive Board's office
- Contact point for all matters relating to the university’s central committees and affairs relating to university administration
- Telephone switchboard including settlement of accounts
- Procurement of office supplies
- Central registrar
Richtlinien, Dienstvereinbarungen und Ordnungen
IT Support
- System administrator
- Processing of enquiries and fault reports
- General advice relating to IT
Dennis Köster
T 069.80059-138
Schlossgrabengasse
Matthias Keller
T 069.80059-138/139
Schlossgrabengasse
Alfred Berghoff
T 069.80059-138/155
Schloßgrabengasse
Thorsten Kircher
T 069.80059-192
Schloßgrabengassen 1, 1. OG
Franziska Krämer
T 069.80059-138
it-support(at)hfg-offenbach.de
Schloßgrabengasse 1, 1.OG
e-Mail-Server
Hier finden Sie verschiedene Step-by-Step Anleitungen Rund um den e-Mail-Server.
Zur Anmeldung nutzen Sie bitte Ihren HfG-Account, den Sie auch für das WLAN, BBB etc. benutzen.
Bei weiteren Fragen oder Problemen schreiben Sie uns bitte eine e-Mail an oben stehende Mail-Adresse!
Virenschutz für private / selbst verwaltete Geräte
Der Virenschutz ist für Geräte von HfG-Mitgliedern (Studierende, Lehrende und Mitarbeitende) bereits durch die Hochschule lizensiert.
Sie können den Virenschutz auf bis zu 10 dienstlichen und/oder privaten Geräten installieren.
Dafür müssen Sie sich mit Ihrer HfG-Mailadresse hier klicken
registrieren und können dann das Installationspaket herunterladen und installieren.
Download
Telefon VoIP-Client (Innovaphone myApps)
Für Mitarbeitende steht ein VoIP (Voice over IP) Telefon-Client zur Verfügung.
Mit diesem ist es möglich unabhängig von einem fest verbautem Tisch-Telefon Telefonate entgegen zu nehmen und Anrufe zu starten.
Der VoIP-Client ist verfügbar für macOS, Windows, iOS oder Android. Ebenfalls steht auch eine Browser-Version zur Vefügung.
Weitere Details entnehmen Sie bitte dem beiliegenden PDF.
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WLAN eduroam / HfG-Hotspot
Hier finden Sie Anleitungen für die Konfiguration des Campus-WLAN »HfG-Hotspot« und »eduroam«.
TeamViewer Remote-Support
Die IT-Abteilung bietet die Möglichkeit eines remote Supports via TeamViewer an.
Laden Sie sich hier den TeamViewer-Quick-Support herunter und starten diesen.
Die folgend angezeigten Informationen »Ihre ID« und »Passwort« geben Sie dann der IT-Abteilung telefonisch durch, damit der Support-Mitarbeitende auf Ihr System zugreifen kann.
Nur die Mitarbeitenden der IT-Abteilung nutzen diese Funktion an der HfG. Geben Sie ihre ID und das Passwort niemandem außerhalb der IT-Abteilung.
Microsoft Office und Windows Lizenz
Für alle HfG-Studierende und Mitarbeitende stellen wir für den privaten Gebrauch eine Microsoft Office und Windows Lizenz bereit.
Die beiliegende Anleitung führt Sie durch die notwendigen Schritte.
Download
Digital Transformation Office
In response to the immensely increased digitalisation requirements at universities, the Digitalisation Officer supports the strategic planning and operational implementation of current and future digitalisation projects at the Hochschule für Gestaltung Offenbach am Main in the areas of research & teaching, administration, basic infrastructure.
-
Daniel Kohl
T +49 (0)69.800 59-154
Schlossgrabengasse
-
Marc Heilmann
T +49 (0)69.800 59-165
Schlossgrabengasse
Digitale Lehrinfrastruktur
-
Benjamin Dittrich
T 609.800 59 320
Schlossgrabengasse
Study Information Center
The Student Information Center includes the Student Secretariat and the International Office. Here you will find information about studying at the HfG and the possibilities of studying abroad.
More
Starting in the winter semester 2020/21, the Human Resources Department will take care of the needs of student assistants, lecturers and guest speakers.
Head of Study Information Center
Ute Schulz (she/her)
T +49.69-80059-201
Schlossgrabengasse 1, ground floor
Student Secretariat
T +49.69.80059-201
studieninfo@hfg-offenbach.de
Schlossgrabengasse 1, ground floor
opening hours
Mo-Tue 10-12
during lecture period aditionally Wed 13.30-15
Student Secretraries
Eva Goliasch (she/her)
T +49.69.80059-134
goliasch@hfg-offenbach.de
Andrea Merkel (she/her)
T +49.69.80059-208
merkel@hfg-offenbach.de
counseling for refugee students
Nadja Barthel
T +49.69.80059-326
barthel@hfg-offenbach.de
International Office
Schlossgrabengasse 1, ground floor
ERASMUS coordination
Ute Pichl
T +49.69.80059-149
Programme coordination
Jana Wardag (she/her)
T +49.69.80059-121
team.internationales@hfg-offenbach.de
Büro für Nachhaltigkeit
Sustainability: That means climate justice, solidarity and resource awareness. Above all, it means rethinking - also at the HfG Offenbach.
Universities play a significant role in the transformation to a sustainable society. The Office for Sustainability bundles, coordinates and initiates activities at the university. Suggestions, criticism and hands that help shape the future are welcome.
Human Resources department
- Recruitments
- Personnel-related affairs for public servants, employees, workers and student assistants at the university
- Teaching positions and matters relating to teaching staff
- Settlement of travel costs
- Rental affairs (e.g., guest apartments)
- Contracts for work and labour
- Guest lectures
Christine Dertinger (Head)
T +69-80059-128
Marlit Budis
T +69.80059-191
Hauptgebäude, Raum 22
Yvonne Truber (Travel expense report)
T +49-69.80059-200
Aurelia Warzecha
T +49-69.80059-170
Janine Vogel
T +69.80059-177
Hauptgebäude, Raum 24
General inquiries
personalabteilung@hfg-offenbach.de
Administrative station for trainee lawyers
Dominik Stier
T 069.80059-105
Downloads
- Antrag_auf_mobiles_Arbeiten_Pandemie.docx
- Overtime regulations – print version
- Reduction of overtime – print version
- Overtime regulations – PC version
- Reduction of overtime – PC version
- Antrag_zur_Durchführung_einer_Exkursion_Ausland.pdf
- Antrag_zur_Durchführung_einer_Exkursion_Deutschland.pdf
- 2024_Antrag_auf_Werkvertrag_freie_Mitarbeit_mit_Anlagen.pdf
- Order number cost centre
- 8_Antrag_auf_Arbeitszeitverteilung.pdf
- Use of staff car
- E-Bike_Nutzungsbedingungen_Antrag.pdf
- Proof of part-time employment
- Application for exemption with VBL (Federal and State Pension Office) for employees in academic positions
- 1-NT-Anzeige_Stand_3_2024.docx
- LohnSteuerAbzugsMerkmale_ELStAM_05-2023.pdf
- 6_INFO_HauptNebenarbeitsverh._06_2023.pdf
- Personnel record
- 2024_Merkblatt_über_Mitteilungen_an_die_Finanzbehörden_gemäß_der_Mitteilungsverordnung_ausfüllbar.pdf
- Confirmation of services performed
- Certificate minim. wage law
- 2024_Antrag_Dienstreise.docx
- 2024_Kostenaufstellung_Auslandsreisen.docx
- Reisekostenabrechnung_HfG-Stand_01.06.2015.docx
- Reisekostenabrechnung_(ausfüllbar)_HfG-Stand01.06.2015.docx
- 2017_FoBi_Antrag_Arial.docx
- HfG_-_Bewirtungsrichtlinie_2017-04-25.pdf
- 0005_infoblatt_ausuebung_von_nebentaetigkeiten_20201222.pdf
- Sozialversicherung_Fragebogen_01-2024.pdf
Studentische Hilfskräfte, Lehraufträge, Gastvorträge
-
Marlit Budis
T +49 (0)69.800 59-191
Main building, room 24
Downloads
- 1_AAA_Hiwi-Erstvertrag.pdf
- 1_AAAA_Hiwi-Folgevertrag.pdf
- Informationen_für_Lehrbeauftragte_Januar_2024.pdf
- AAAA_lehrauftraege_antrag_auf_erteilung_07_08_2024.pdf
- Lehraufträge_Datenerfassung_novelliertes_Hochschulgesetz.xlsx
- AAA_Gastvortragsabrechnung_2024_08_ausfüllbar_Homepage.pdf
- Guest_lecture_information_and_invoice_2024_05_engl_ausfüllbar.pdf
- Beschäftigungsverhältnisse_für_Studierende_und_andere_Personen_Merkblatt.pdf
- Stundensätze_ab_1.4.2024_Stud_Hiwis_PDF.pdf
Finance Department
- Financial planning and budget controls
- Administration of third-party funding
- Invoicing by the university and settling of all accounts by the university
- Donations
- Procurement
- Inventory
- Annual financial statements
Joachim Kreiter (Head)
T 069.80059-124
Varvara Pomoni (Representation, Controlling)
T 069.80059-110
Tina Biehl (Procurement, Purchasing)
T 069.80059-126
Monika Kieslich (Financial accounting)
Noriko Falk-Suzuki (Financial accounting, Procurement)
T 069.80059-280
Service hours
Monday to Thursday 9 to 11 a.m.
and by appointment
Facilities Management and Technical Services
- Buildings maintenance
- Planning for smaller conversion projects
- Technical plant: HVAC, compressed air, electricity supplies, lighting for the main lecture hall, telecoms
- Safety and maintenance of such plant
- Disposal of toxic waste
- Security of buildings and land, first aid
- Equipment: elevators, sewage, telephones in remote locations
- Technical equipment, copiers, projectors, ladders, fire extinguishers, sound system, Aula, etc.
- Key issue
- Preparation of teaching and event rooms, event support
- Couriers
- Preparation of the central event space (Aula, Room 101 and the attic of the castle Isenburg) and the corridors and foyers
Michael Langsdorf (Head)
T 069.800 59 -131
Hauptgebäude, Raum 18
Facility Management
Ivan Bolotin
Hakan Cakar
Magnus Endres
Yvonne Ehmes
Jürgen Kaiser
Francesco De Lisi
T 069.800 59-132
Hauptgebäude, Raum 19
Yvonne Ehmes (Gatekeeper)
T 069.80059-148
Hauptgebäude, Raum 17
Facility Management Geleitsstraße
Matthias Wachtel
Geleitsstraße 103
Dusan Jekic
Geleitsstraße 103
Cleaning Service
Mirjana Kostadinovic
Anisa Velagić
Key distribution & events
Key issue
Tuesday, Wednesday and Thursday from 11 to 11:30 a.m.
Qualitätssicherung
Die Referentin für Qualitätssicherung begleitet und unterstützt die kontinuierliche Weiterentwicklung des Studienangebots an der HfG.
Im Fokus stand zuletzt die Einführung der neuen Bachelor- und Masterstudiengänge. Mittelfristig wird es darum gehen, im Zusammenspiel aller Statusgruppen ein kunsthochschuladäquates Konzept zur Sicherung der Qualität in Studium und Lehre zu entwickeln. Hieran Interessierte können sich gerne melden!
Außerdem nimmt Helena Schmedt Rückmeldungen, Anregungen und Verbesserungsvorschläge zu den neuen Studiengängen, zu ihren Ordnungen und Satzungen, sowie zu Prozessen und Strukturen in Studium und Lehre von Studierenden, Lehrenden und Mitarbeitenden gern sammelnd entgegen.
Faculty offices
- The Faculty Offices are the decentral administrative offices for the faculties.
- They act as focal points for all matters relating to the respective faculty’s activities, in particular teaching, projects, events, etc. They help you get in contact with the right person in the faculty or in central administration.
- The Faculty Examinations Committees are responsible for the process of admissions to Vordiplom and Diplom examinations and for registrations for said examinations, and provide information on all examination matters
School of Art
Anja Mainardi-Ploch
(Examination Board)
T 069.800 59-192
mainardi-ploch@hfg-offenbach.de
Yvonne Truber
(Faculty Office)
T 069.80059-200
Christina Wittich
(Examination Board)
T 069.80059-123
Silke Willig
(entrance examination)
T 069.80059-276
School of Design
Christiane Kühn-Wilkens
(Coordination)
T 069.80059-150
kuehn-wilkens@hfg-offenbach.de
Elvira Werner
(Examination Board and Admission Exams)
T 069.80059-277
Officers
The HfG’s officers support and advice staff and members of the university on a variety of issues.
Office for data protection
Christiane Kühn-Wilkens
T 069.80059-150
Equality Officer
Christa Scheld
T 069.80059-295
Officer for the Severely Disabled
Dr. Susanne Eickemeier
T 069.800 59-103/104
Security Officers
Michael Langsdorf
T 069.80059-131
sicherheitsbeauftragter@hfg-offenbach.de
André Haase
T 069.80059-330
Staff Council
The Staff Council represents the interests of HfG employees.
Officer for the severely disabled
Officer for the severely disabled
The officer is the focal point for all matters relating to the severely disabled and equal opportunities, such as ensuring that workstations are available for the physically challenged, providing assistance when filing applications to the various public offices, etc. The officer for the severely disabled is elected every four years by the severely disabled members of the teaching and administrative staff and those staff members who come under equal opportunities systems.
Anja Bernhardt
T +49 (0)69.800 59-146
T +49 (0)69.800 59-161
Hauptgebäude, Raum 208b/207a
Safety and protection at work
Please click here for information on work, fire and health protection.
Downloads
- Merkblatt_für_den_Alarmfall.pdf
- 02_-_Notfallbroschüre_A5_-_2013.pdf
- Allgemeine_Betriebsanweisung_für_den_Umgang_mit_Gefahrenstoffen_mit_Anhang.pdf
- Ersthelfer_innen.pdf
- 20241023_Sicherheitsbeauftrager_-_Webseite_-_Hintergrunddatei_-final.pdf
- Bildschirmarbeitsplatzbrille.pdf
- Definition_Barrierefreiheit.pdf
- Pandemieplan_HfG_mit_Anlagen.pdf
Job adverts
This is where you can find adverts for vacant positions at HfG Offenbach. Please contact HR if you have any questions.
Satzungen
Download-Übersicht
Studium, Aufnahme und Immatrikulation
- Allgemeine Bestimmungen 2006 (für Diplom) | Änderung
- Allgemeine Bestimmungen 2022 (für Bachelor/Master) | Englisch
- Prüfungs- und Studienordnung Postgraduiertes Studium
- Aufnahmesatzung BFA und MFA Kunst 2024 | Englisch
- Aufnahmesatzung BA und MA Design 2022 | Englisch
- Immatrikulationssatzung 2023 | Englisch
- Sprachsatzung 2022 | Englisch
Allgemeine Satzungen und Ordnungen
- Grundordnung
- Evaluationsordnung
- Wahlordnung
- Satzung über die Bekanntmachung von Satzungen
- Datenschutzerklärung
- Satzung des Betriebs gewerblicher Art
Gremien und Einrichtungen
- Satzung der Studierendenschaft
- Geschäftsordnung des Hochschulrats
- Satzung Bibliothek
- Satzung IT-Dienste
Personalangelegenheiten
- Berufungsordnung und Berufungsleitfaden
- Anlage Berufungsordnung
- Grundsätze über Verfahren und vergabe von Leistungsbezügen
- Evaluationsordnung Tenure Track
- Grundsatzaufstellung Tenure Track
- Personalentwicklungskonzept
- Bewährung von Professor_innen in Beamtenverhältnis auf Probe
Promotion
Fördermittel
Studien- und Prüfungsordnungen
Downloads
- Wahlordnung_der_Hochschule_für_Gestaltung_Offenbach_am_Main_vom_12._Dezember_2017.pdf
- 3.2_Evaluationsordnung.pdf
- Allgemeine_Promotionsordnung_240621.pdf
- Theoriepromotionsordnung_240621.pdf
- 1.1_Grundordnung.pdf
- Satzung_Vergabe_QSL-Mittel.pdf
- Satzung_der_Studierendenschaft.pdf
- 1.4_Satzung_über_die_Bekanntmachung_von_Satzungen.pdf
- 1.5_Geschäftsordnung_des_Hochschulrats.pdf
- 2.1_Allgemeine_Bestimmungen_für_Prüfungsordnungen.pdf
- Nachteilsausgleich_Homepage.pdf
- 2.7_Studien-_und_Prüfungsordnung.pdf
- 3.3_Satzung_d._Betriebs_gewerblicher_Art.pdf
- 4._Grundsätze_über_Verfahren_u._Vergabe_v._Leistungsbezügen.pdf
- Datenschutzerklärung_HfG_neu.pdf
- Evaluationsordnung_Tenure_Track.pdf
- Satzung_Bibliothek_der_HfG.pdf
- Berufungsordnung_und_Berufungsleitfaden_der_Hochschule_für_Gestaltung_Offenbach_am_Main.pdf
- Anlage_1_zur_Berufungsordnung_der_Hochschule_für_Gestaltung_Offenbach_am_Main.pdf
- Grundsatzaufstellung_Implementierung_des_Karriereweges_Tenure_Track.pdf
- Personalentwicklungskonzept.pdf
- Satzung_IT-Dienste_HfG.pdf
- Aufnahmesatzung_BFA_und_MFA_KUNST_HfG_23.pdf
- Aufnahmesatzung_BFA_und_MFA_KUNST_HfG_24.pdf
- Admission_statutes_kunst_HfG.pdf
- Aufnahmesatzung_BA_und_MA_DESIGN_HfG_23.pdf
- Admission_statutes_design_HfG.pdf
- Sprachsatzung_HfG.pdf
- Statutes_of_the_language_skilles_required_for_studying_HfG.pdf
- Immatrikulationssatzung_HfG_23.pdf
- Enrollment_Statutes_HfG.pdf
- 220222_HAB_Satzung.pdf
- Satung_Feststellung_Bewährung_von_Professor_innen_in_einem_Beamtenverhältnis_auf_Probe.pdf
- Studienordnung_allgemeine_Bestimmungen_HfG.pdf